Skip to main content

Er du klar til den nye bogføringslov?

Hvorfor digital bogføring?

Inden længe vil virksomheder skulle migrere deres regnskabsprocesser til digitale regnskabsprogrammer for at overholde de nye lovmæssige krav. En opsummering fra Erhvervsstyrelsen viser, at kravet om digital bogføring bringer flere fordele med sig. Eksempelvis:

  • Strømlinede processer og nøjagtighed: Den nye bogføringslov åbner døren til en mere effektiv bogføring for virksomheder. Ved at kræve digital bogføring bliver det enklere at håndtere ind- og udgående transaktioner, foretage bankafstemninger og rapportere årsregnskab og moms. Denne digitalisering automatiserer flere af de tidligere manuelle processer og sikrer dermed større nøjagtighed og færre fejl.
  • Betragtelige administrative besparelser: En business case udarbejdet for Erhvervsstyrelsen peger på en potentiel årlig besparelse på omkring 2,9 mia. kr. for danske virksomheder. Dette udgør den mest betydningsfulde lettelse af administrative byrder i dansk erhvervshistorie og vil give virksomhederne en væsentlig økonomisk fordel.
  • Styrket sikkerhed og beskyttelse: Udover de økonomiske fordele bidrager den digitale bogføringslov også til at styrke sikkerheden omkring opbevaringen af regnskabsmateriale. Hvilket er særligt relevant i en tid, hvor truslerne mod IT-sikkerhed er stigende. Digital opbevaring giver en mere robust beskyttelse mod potentielle angreb og sikrer, at virksomhedernes data forbliver intakte og utilgængelige for uautoriserede parter.

Lad bogføringsloven lede vejen mod den fremtidige arbejdsproces

Med DSM-løsningen forbereder du dig til den kommende bogføringslov og kravet om digital bogføring. Men vidste du, at digitalisering af dine bilag ikke kun opfylder lovens krav, men også åbner op for automatisering af adskillige manuelle arbejdsopgaver?

Læs mere om automatisering af arbejdsopgaver her

Tidslinje virksomheder

 

Tidsfrister for digital bogføring

Fordi DSM-løsningen bliver betegnet som det, der kaldes ”et digitalt specialudviklet bogføringssystem”, og dermed ikke et ”standard bogføringssystem”, gælder disse krav om at ”Bogføring skal ske digitalt gældende for regnskabsåret, der begynder 1. januar 2025 eller senere”

Krav til ”et digitalt specialudviklet bogføringssystem”

Når der er tale om ”et digitalt specialudviklet bogføringssystem” som DSM, der bygger på et standardsystem, frafaldes en række af de krav, der stilles til ”standardsystemerne”. 

Få overblik over kravene her:

  • Ugentlig backup af transaktioner og bilag 
  • Automatisk at kunne fremsende og modtage elektroniske fakturaer og kreditnotaer
  • At kunne understøtte deling af data ved at gøre det muligt at generere en standardfil, som er defineret af myndighederne (SAF-T) 
  • At kunne understøtte afstemning af virksomhedens bogføring med virksomhedens bankkonto 

Hvordan overholder vores DSM kravene?

Vi har kigget nærmere på vores løsning, og fundet at du som kunde har nogle forskellige muligheder, når det kommer til overholdelse af bogføringsloven. Eksempelvis, hvis du ikke allerede har tilkøbsprodukter fra Continia, som letter din bogføringsproces væsentligt. 

Kig nærmere på de nedenstående tilkøb, som vi selvfølgelig står klar med rådgivning og sparring om, skulle behovet opstå. 

4 muligheder for tilkøb til dit nuværende DSM

  1. Hvis du er hostingskunde hos JMA, overholder du kravet om ugentlig backup
    • Du skal bruge Document Capture fra Continia til at få købsbilagene gemt elektronisk i systemet. Salgsbilag gemmes automatisk i DSM
  2. JMA udvider samarbejdet med Sproom sådan at kravet omkring elektroniske faktura og kreditnota opfyldes. Hvis du gerne vil kunne modtage disse, kan JMA tilbyde hjælp med opsætningen
  3. JMA udvikler SAF-T filen og den vil komme med i en release senere på året
  4. Vedrørende afstemning af virksomhedens bankkonti tilbyder JMA følgende to muligheder:
    • Du kan tilkøbe Statement Intelligence fra Continia - det forudsætter dog, at du i forvejen har Payment Management fra Continia.
    • Du kan bruge standard bankkontoafstemning som findes i DSM.

JMA kan tilbyde hjælp med opsætning af begge dele.

Kontakt gerne Stefan på +45 51 56 64 03 eller Johnny på +45 51 56 51 03 i salgsteamet for at få mere information om priser og muligheder for disse tilkøb. 

Hvordan får jeg hjælp og vejledning fra JMA?

Vi forstår, at den nye bogføringslov kan virke overvældende, men en ting, du ikke behøver at bekymre dig om, er dit regnskabssystem. Som DSM-kunde sikrer vi, at du holdes informeret om de seneste krav og regler og vi gør vores bedste for at hjælpe dig med at overholde den nye bogføringslov.

 


Andre nyheder

3. juni 2024

Den nye bogføringslov har sat kursen mod en digitalisering, hvilket betyder, at traditionelle metoder som regnskabsføring i Excel eller på en lap papir snart bliver fortid. 

3. juni 2024

Den 1. juli 2024 bliver det lovpligtigt for alle danske arbejdsgivere at give deres medarbejdere mulighed for at registrere deres arbejdstid. Men betyder det så, at medarbejderne har pligt til at registrere deres arbejdstid, hvilke krav stiller det til dig som arbejdsgiver, og hvordan lever man overhovedet op til det i praksis? 

16. april 2024

Vi har nu gennem de sidste par år arbejdet målrettet for at løfte DSM-løsningen til den nyeste platform fra Microsoft Dynamics 365 Business Central. Det gør vi for at sikre din investering i DSM-brancheløsningen, så du er på forkant med de krav markedet, dine leverandører og myndighederne stiller til dig.